Solucions de comunicació per vendre més: aprèn a redactar textos persuasius

Extret del blog: ‘Oficina d’atenció a l’empresa i autònom/a

Donat que a l’hora d’elaborar petites campanyes publicitàries, molts emprenedors i petits empresaris decidiu fer-ho vosaltres mateixos, aquí trobareu algunes claus que us ajudaran a pensar bé què heu de comunicar i com redactar-ho. I si decidiu contractar professionals de la publicitat, sempre us serà d’utilitat saber com treballen. Finalment, resumeixo alguns exemples de màrqueting sobre com pensar diferent. Són guspires que us ajudaran a trobar noves vies per atraure clients… i vendes!

Abans d’escriure: claus per vendre més

1. Saber qui som i què fem
2. Satisfer les necessitats dels clients: No venem productes o serveis: resolem necessitats o desigs insatisfets! No em venguis un pis: ven-me un espai on ser feliç!
3. Emetre el missatge adequat: Cal fer un bon briefing. Això és el document on s’especifica l’encàrrec publicitari i que ha d’incloure els següents elements:
3.1. Descripció del producte o servei: clara i profunda. Cal saber-ho tot!
3.2. Situació de partida (oportunitat o problema de negoci Ex: liquidar un partida de mercaderia o llançar al mercat un nou producte.)
3.3. Objectius de la campanya o acció (Ex: fidelitzar, aconseguir nous clients)
3.4. Posicionament: què volem que el nostre públic pensi o senti del nostre producte o servei?
3.5. Competència: anàlisi dels competidors directes i indirectes, com són i què fan? Com ho comuniquen?
3.6. Descripció del públic objectiu à nova segmentació! Ja no valen les coordenades classe social, edat, sexe… ara hi ha molt comportaments que cal detectar.
3.7. Per què ha de respondre o comprar ara? Quin és el benefici principal que volem transmetre? És a dir: definició de l’oferta que pot venir donada pel preu (descompte, oferta) condicions de pagament, incentiu o regal, garantia, etc..)
3.8. Timing: temps disponible per a crear i produir la campanya i data de llançament.
3.9. Pressupost disponible per a l’acció
3.10. Condicionants (legals, de producció, tècnics, idiomes…)
4. Fidelitzar als qui han confiat en nosaltres
5. Deixar de mirar-nos al melic

Ningú t’ha convidat a casa seva, Aida ho sap

AIDA és l’acrònim de l’antic model publicitari creat per St Elmo Lewis (a EEUU, 1896). Descriu el procés que ha d’acomplir el missatge publicitari per tal de que el consumidor acabi fent el que volem.

A l’hora d’escriure: com s’escriu per vendre

  • Clar: missatge entenedor i fàcilment comprensible. Sense subordinades.
  • Precís: amb dades concretes, sense vaguetats.
  • Correcte: en el fons i en la forma: mai fer faltes d’ortografia, ni errades de picat. Repassar, repassar, repassar!!
  • Total: que el missatge inclogui tota la informació que el públic precisa
  • Original: Busca noves formes, sempre!

Alguns consells de Santiago Rodríguez, gran mestre de la redacció publicitària:

1. No començar mai un text amb desgana. Has d’hipnotitzar!
2. Descobrir tots els beneficis, però sense excedir-se
3. Escenificar els beneficis: medir, comparar, posar exemples, símbols, metàfores.
4. Insistir en la invitació a l’acció: no fem literatura, per tant, cal tenir sempre clara la nostra intenció comercial fins al final. Cal que el lector sàpiga que després de llegir el missatge, s’haurà de moure!
5. Oferir garanties… però no masses, que podrien crear recel.
6. Deixem estar les bromes, el sexe, la bruixeria i la por. Són els temes tabús de la publicitat. Generen frens als consumidors.
7. Tangibilitza: El que és concret ven més. Si tens dades, fes-les explícites.

Particularitats de cada format: carta/ mailing/ newsletter / pàgina web i bloc

La carta es el gènere mestre de l’escriptura publicitària i la fem servir per veure com s’ha d’estructurar el missatge. Aquesta fórmula servirà llavors per a altres formats.
Benefici principal: al titular d’entrada o assumpte. Ben destacat visualment.
Introducció: Inclou la salutació i un primer paràgraf vital: ha d’explicar l’essència del missatge: la idea clau que volem que entengui el lector.
Recorda que les 15 primeres paraules són més importants que les 1500 següents!
Arguments de venda: què fa que el benefici principal sigui veritat? Punts explicats a continuació i ben ordenats: tant explícits com ens ho permeti el format. Destacar-los gràficament!
Crida a l’acció i tancament: què ha de fer el lector? Telèfon, adreça web, adreça postal. Explicitar-ho molt clarament.
Parts del mailing i funcions: sobre, carta i fullet.

A part, parlem del gadget com un element corpori molt útil per donar notorietat a les nostres accions i incrementar-la resposta.

Veiem com s’adapta l’escriptura creativa als mitjans digitals: newsletter, blog i web amb una premissa: tot més directe i curt que al paper.

 

Idees de màrqueting de com pensar diferent

  •   Categoritzar productes per necessitats del client.
  •   Repensar formats.
  •   Incentivar als clients i col·laboradors i fer-los un seguiment!
  •   I encara més, fes-los sentir pirivilegiats.
  •   Introdueix la paraula màgica a la vida dels teus consumidors: GRATIS.
  •   Segueix fent promocions: Descomptes, presència a grups de descomptes…
  •   Generar diàleg amb el públic: Cas Munich: fer que participi en l’elaboració del producte.
  •   No donar mai un client per perdut.
  •   Escoltar al consumidor i adapta-t’hi: fer servir la informació que et dóna i millora el producte!
  •   Aprofitar els esdeveniments: promocions de Nadal, Carnestoltes, Festa Major, concursos d’aparadors…
  •   Crear nous esdeveniments que fidelitzin: obrir les portes de casa amb visites escolars, promocions puntuals notòries adequades al teu entorn. En el cas dels mitjans digitals també pots creat esdeveniments on line.
  •   Fer-se amic del veí i crear una petita “join venture”: fer accions promocionals amb un altre partner. Exemple: concepte “Enoturisme”: una agrobotiga i una escola de Kayak de l’Empordà s’han unit per organitzar excursions guiades amb kayak, amb una cata de vins inclosa. Veiem també que fan servir les xarxes socials per comunicar l’abans, el durant i el després.
  •   Pensar transversalment amb diferents accions i estratègies de mitjans sota el mateix concepte: Exemple: Campanya “Pastillas contra el dolor ajeno” de Médicos sin fronteras.

La presentació és extensa perquè està escrita amb la intenció de servir com a suport per a les vostres accions publicitàries. Per exemple, podeu fer servir el model de briefing o les llistes per comprovar si la vostra campanya està ben plantejada.

Via: Oficina

Etiquetes: ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: