Presentat Pla Director per impulsar les xarxes de proximitat

El Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural va presentar el passat mes d’octubre dins de la  sessió de ponències del Tàstum 2010, un pla director per impulsar les xarxes de proximitat a Catalunya des de les administracions locals, elaborat per l’Institut Cerdà.

Aquest document de treball ofereix una visió global de la venda de proximitat a Catalunya i quines són les seves potencialitats i expectatives de negoci. També analitza com han d’actuar les administracions locals per impulsar aquest camp de negoci, per tal d’impulsar el valor econòmic, sociolaboral, territorial, turístic i de sostenibilitat d’aquesta activitat econòmica, que permet donar més estabilitat al sector productor català.

Els canals de venda de proximitat són aquells en què no hi ha cap intermediari entre productor i consumidor, i actualment hi ha aproximadament uns 500 agents que es dediquen a aquesta activitat econòmica. Segons les dades del 2009, el valor dels productes frescos comercialitzats per venda de proximitat són de 125,8 milions d’euros, que representa un 2,32% de les vendes de productes frescos a Catalunya.

El pla director pronostica que les xarxes de proximitat creixeran de forma continuada i sostinguda en els pròxims anys, ja que responen a una nova demanda dels consumidors.

Davant d’aquest context, el pla director estableix com a objectiu arribar al 7% de les vendes.

Els canals de venda de proximitat són aquells en què no hi ha cap intermediari entre productor i consumidor, i actualment, hi ha aproximadament uns 500 agents que es dediquen a aquesta activitat econòmica. Segons les dades del 2009, el valor dels productes frescos comercialitzats per venda de proximitat són de 125,8 milions d’euros, el que representa un 2,32% de les vendes de productes frescos a Catalunya. Així mateix, la despesa anual per càpita de productes frescos adquirits per venda directa és de 18,7€ per persona/any a Catalunya, tenint en compte que el total de la despesa per persona/any per producte fresc s’eleva a 805,2 €.

El Pla Director pronostica que les xarxes de proximitat creixeran de forma continuada i sostinguda en els pròxims anys, ja que responen a una nova demanda dels consumidors; s’associa a conceptes com la proximitat i la sostenibilitat, i a més, rep un fort impuls per part de moviments socials emergents com l’Slow Food.

En relació a la demanda, cal destacar que en els darrers 3 anys, la crescut un 4% els consumidors que utilitzen aquests canals de venda, fet que suposa que el canal de venda de proximitat representa el 3% de les vendes dels principals productes que s’hi comercialitzen. Els productes amb més nivell de vendes són el vi, les hortalisses i les verdures i les fruites.

Davant d’aquest context, el Pla Director estableix com a objectiu per aquest tipus de comercialització arribar al 7% de les vendes però per assolir aquesta fita cal incidir en un seguit de factors:

Demanda:

  • Posicionar i dotar de valor afegit el producte
  • Fidelitzar el prescriptor / consumidor esporàdic
  • Disponibilitat del producte en les zones de demanda, no només en les zones productores
  • Disposar de major amplitud del assortiment

Estructura:

  • Estructurar i vertebrar el sector
  • Definir polítiques coordinades des de les administracions
  • Operadors amb major dimensió, i facilitar les sinèrgies i cooperació entre ells
  • Disposar dels recursos humans, formació i perfil empresarial

Cadena:

  • Disposar de canals d’aprovisionament i distribució fiables
  • Gestionar el canal de compra en les zones de demanda
  • Reserva de sòl a venda directe
  • Noves tecnologies
  • Gestió logística

El Pla Director desenvolupa les línies d’acció a impulsar per part de les Administracions, amb l’objectiu de promocionar la venda dels productes de proximitat. En aquest document, s’analitzen actuacions en diferents vessants com serien les vinculades a informació, promoció, formació i ajuts, estructura e integració.

Informació

Elaboració d’un registre voluntari de productors de venda directa.
Creació d’un distintiu identificatiu, pictograma, etc. Implantació en el territori, i desenvolupament de les eines i elements de senyalització.
Impuls a la realització d’estadístiques del sector i d’un quadre de comandament amb els principals indicadors.

Major presència a les xarxes de proximitat.
Inclusió dels punts de venda de proximitat a les guies i rutes turístiques i de comerç local

Promoció
Promoció i impuls a la presencia en fires nacionals i locals.
Promoció i impuls a l’aproximació de la oferta i la demanda:
Agrobotigues i botigues tradicionals
Mercats de pagès i parades en mercats municipals
Foment i impuls a les associacions de consumidors.
Incorporació de les xarxes de proximitat en els plans de dinamització comercials.
Foment del consum institucional de producte de proximitat (hospitals, centres penitenciaris, escoles, etc.).

Formació i ajuts
Foment de la formació en els operadors en origen (aspectes comercials, aspectes legals, APPCC, etc.).
Establiment de línies de finançament i recolzament a estudis de viabilitat.
Incorporació en les polítiques i línies de subvenció d’un apartat específic i diferenciat.

Estructura
Aprovació de l’ordre reguladora
Elaboració de plans integrals de xarxes de proximitat a nivell comarcal.
Foment de les agregacions empresarials:
Creació d’un clúster agregui les associacions i organismes existents.
Associacionisme, cooperativisme, etc..
Foment de les cooperatives mixtes.
Estructures d’associació provincials entre productors
Priorització de línies de finançament a projectes compartits (estructura comercial, logística, etc.).
Establiment de centres logístics i economies d’escala a nivell comarcal, creació de plataformes de comercialització per productors o petits elaboradors, aprofitant estructures existents (públiques o privades)

Integració
Establiment d’ajuts per a la generació de sinèrgies amb els actius territorials: turístics, lúdics, d’oci i culturals.
Creació de rutes de venda de proximitat amb organització de visites a explotacions i integració d’aquestes en la oferta turística del territori.
Establiment de sinèrgies amb el sector de la restauració catalana.
Integració en les polítiques de desenvolupament rural de les iniciatives de creació d’estructures comercialitzadores en origen.
Coordinació amb els Grups d’Acció Local i priorització en aquelles actuacions de comercialització en origen.

Via: Agrigestionador

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: